Kan man bli av med sin rätt att få ersättning vid ”vård av barn” (vab)

Hej!

Jag är anställd med månadslön, när jag vabbar så får jag ändå min behålla min månadslön pga att jag istället jobbar helger, kvällar och dagar jag inte vabbar. Nu vill försäkringskassan ha uppgifter från min arbetsgivare om min frånvaro - kan detta innebära att jag inte har rätt till vab? Jag menar de är väl min arbetsgivare som bestämmer vad min månadslön är oavsett dagar/tid osv? Eller måste man göra avdrag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det handlar om rätten till ersättning vid vård av barn (vab).

Du kan få ersättning för vab då ditt barn är mellan åldrarna: 8 månader till dess att hen är 12 år. Det finns dock vissa undantag då du även kan få för både äldre och yngre barn. Enligt Försäkringskassan kan "du få ersättning för vab i max 120 dagar per år. De sista 60 dagarna kan du bara få ersättning för om barnet är sjukt och inte om barnets ordinarie vårdare är sjuk." Detta innebär att det finns vissa begräsningar.

Anledningen till att Försäkringskassan vill ha information om din frånvaro från din arbetsgivare är för att ersättningen för att du vabbar kommer från dom. En arbetsgivare ska om försäkringskassan ber om det: 1. Lämna svar på inkomstförfrågan, 2.Intyga att medarbetaren har varit hemma med sjukt barn och ange i vilken omfattning. Så anledningen de ber om uppgifter om din frånvaro är troligtvis en kontroll för att se att du verkligen har vabbat.

Din arbetsgivare bestämmer självklart din månadslön som utgångspunkt, men eftersom vab är en form av rättighet vi har i Sverige så kommer den delen av din lön från Försäkringskassan. Detta för att det eventuellt skulle finnas arbetsplatser som inte gav denna rättighet om det var upp till företaget. Det skulle även kunna finnas en möjlighet att arbetsplatser inte skulle anställa personer med barn eller liknande om de var tvungna att stå för denna kostnad som de blir för arbetsplatsen när en person är borta.

Det man kan göra om sitt barn är sjuk oftare än 120 dagar på 1 år, är att någon annan tar vabben, vilket kan vara både den andra föräldern (om det finns) eller annan närstående. Det finns också tillfällen då man kan ha andra rättigheter när ens barn får en långvarig sjukdom eller liknande, men då det ej framgår här så går jag inte in på det.

Sammanfattning
En person har rätten att få ersättning för max 120 dagar på 1 år för vab. Anledningen till att Försäkringskassan kontaktar din arbetsgivare är troligtvis för att kontrollera att du verkligen har vabbat.

Alla information ovan samt mer gällande vab hittar du på Försäkringskassans hemsida, HÄR.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare