kan man bli av med körkort pga narkotikabrott även om man inte kört bil?

Hej, jag undrar om man sitter i sin bil på tillexempel en parkering och bilen är stillastående och polisen kommer fram och frågar om körkort mm. Och sedan säger att du ser påverkad ut och gör ett narkotikatest på dig och du är positiv, kan dom då ta ditt körkort? Dom har inte sett mig köra och nyckeln ligger brevid mig i passagerar sätet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Reglerna om återkallelse av körkort finns i körkortslagen. Enligt 5 kap. 1 § Körkortslagen kan ett körkortsingripande ske genom återkallelse av körkortet. Ett körkortsingripande kan ske med anledning av en brottslig gärning när det finns en dom – så som tex om du visar positiv för narkotika och blir dömd för ringa narkotikabrott. Brottet behöver inte ha samband med bilkörningen för att transportstyrelsen ska kunna återkalla körkortet.

Själva grunderna för återkallelsen finns i 5 kap. 3 § körkortslagen.

Den punkt som är intressant i ditt fall är punkt 5. Den anger att en grund för återkallelse av körkort är att körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhänseende inte bör ha körkort.

Transportsstyrelsen ska enligt denna punkten göra en helhetsbedömning av risken för fortsatt misskötsamhet.

I fallet RÅ 1992 ref 1 hade en person dömt till böter för innehav av narkotika två gånger och erkänt att hen använt marijuana vid några tillfällen. I detta fallet ansåg inte regeringsrätten att körkortsinnehavaren var opålitlig i nykterhänseende, eftersom det inte framgick av utredningen att körkortsinnehavarens missbruk tagit en mera avsevärd omfattning eller att han skapat sig ett beroende av narkotiska medel.

I detta fallet var det alltså inte en ringa narkotikadom tillräckligt för att personen blev av med sitt körkort. Om det är första gången du blivit dömd för ringa narkotika, så är det förmodligen inte tillräckligt för att återkalla ditt körkort.

För att sammanfatta det hela: om förutsättningarna i 5 kap. 3 § Körkortslagen är uppfyllda, så kan körkortet återkallas – även om du inte körde bil vid tillfället.

Lawline RådgivareRådgivare