FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/08/2019

Kan man bli åtalad för stöld i efterhand?

Jag har en kompis som har snott en sak i en butik. Tror butiken har övervakningskameror. Kan hen bli åtalad för stöld nu i efterhand? Kommer det som ett brev på posten eller kommer polisen hem till vederbörande. Tror mycket dåligt samvete är med i bilden

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din kompis kan absolut bli åtalad för stöld i efterhand förutsatt att preskriptionstiden inte har löpt ut (35 kap. 1 § brottsbalken). När någon är misstänkt för brott brukar polisen kalla den misstänkte till förhör. Kallelsen sker vanligtvis genom brev. Om den misstänkte inte går att nås eller inte hör av sig efter att kallelsen skickats kan polisen komma och hämta den misstänkte.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare