Kan man bli advokat eller jurist med en diagnos eller betalningsanmärkning?

Kan man bli jurist eller advokat om man har en diagnos t.ex bipolär sjukdom, adhd eller liknande?

Kan man bli jurist eller advokat om man tidigare i livet HAFT betalningsanmärkning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som kontrolleras vid antagning till juristprogrammet och vad som kontrolleras när man ansöker om att bli del av advokatsamfundet.

Kan man bli jurist?

Du kan bli jurist med diagnoserna eller med betalningsanmärkningar. När man ansöker till juristprogrammet görs ingen kontroll av betalningsanmärkningar. Jag kan tillägga att om en framtida arbetsgivare skulle begära ut en kreditupplysning så är informationen om din betalningsanmärkning troligtvis gallrad eftersom juristprogrammet är nio terminer vilket motsvarar 4,5 år och information om betalningsanmärkningar gallras efter tre år (8 § andra stycket kreditupplysningslagen).

Kan man bli advokat?

Advokat är en skyddad titel och för att få kalla sig för advokat krävs det att man blir antagen som ledamot i advokatsamfundet. Det krävs att man har en juristexamen, jobbat tre år med praktiskt kvalificerad juridik och att man avklarar en advokatexamen som är en utbildning med tre kurstillfällen. Du kan läsa här om advokatexamen. Förutom dessa krav måste man också ha ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet. Det finns inte mycket information om vad som anses vara ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet men en långtgående lämplighetsbedömning görs vid en bedömning och det är inte klargjort om advokatsamfundet tar eventuella diagnoser i beaktande. Jag kan rekommendera att du mejlar advokatsamfundet och frågar om de kollar efter diagnoserna vid lämplighetsbedömningen, du når advokatsamfundet via info@advokatsamfundet.se.

Du kan alltså bli jurist med vilka diagnoser som helst men det är svårt att svara på hur advokatsamfundet gör sin bedömning deras antagningsprocess inte är offentlig.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare