FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/09/2018

Kan man binda tredje man med ett avtal?

Hej hej om någon skrivit kontrakt å betalat något åt mig som en överraskning å jag inte kan ta emot det å ägaren kan inte ta tillbaka begår jag då ett kontrakts brott

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I brist på bakgrundsinformation till din fråga kan jag bara ge ett generellt svar om vad som gäller för avtal och tredje man. Min utgångspunkt är att du inte gett den andre personen en fullmakt att avtala för dig.

En grundläggande princip inom svensk avtalsrätt är att ett avtal är bindande mellan parterna och inte kan binda tredje man. I detta fallet är det du som räknas som tredje man. Tredjemansavtal kan i vissa fall accepteras, men under förutsättning att det endast är till fördel för tredje man. I ditt fall får jag uppfattningen att det inte är till fördel för dig och det är därmed inte möjligt för någon annan att skriva ett kontrakt som binder dig. I själva fallet verkar det röra sig om en gåva. Ingen kan tvinga dig att ta emot en gåva.

Utifrån den information du givit i din fråga är min bedömning att du inte kommer att begå kontraktsbrott, framförallt då huvudregeln är att ett avtal binder endast parterna och inte tredje man.

Dennis LavessonRådgivare