FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/01/2022

Kan man bestämma hur egendom ska fördelas på förhand?

Hej,

Jag undrar ifall man kan skriva en överenskommelse om hur man ska dela upp hus, sommarhus, tomter etc. Ifall om eventuell separation?

Är den isåfall juridiskt gällande?

Behöver dokumentet isåfall bevittnas.

Något speciellt att tänka på?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Det framgår inte av din fråga om vem du planerar att skriva en överenskommelse med. Utifrån egendomen du ger som exempel antar jag att det rör sig om make alternativt sambo. Jag kommer därför nedan att redogöra för vad som gäller i respektive situation.

Vid samboende

Om man är samboende, det vill säga lever stadigvarande med en partner och har ett gemensamt hushåll där ingen av parterna är gifta, gäller sambolagen (SamboL 1 §). I en sådan situation är det möjligt att upprätta ett så kallat samboavtal. För att ett sådant ska vara giltigt behöver det vara skriftligt och undertecknat av bägge parter, exempelvis dig och din sambo (9 § SamboL). Några vittnen eller registrering är inget krav för att denna typ av dokument ska vara giltigt.

Vid äktenskap

Om det istället är en överenskommelse mellan två som är gifta gäller äktenskapsbalken (1 § ÄktB). Avtalet man i sådana fall kan upprätta är ett äktenskapsförord. Till skillnad från samboavtal så har äktenskapsförordet fler så kallade formkrav som behöver vara uppfyllda för att det ska vara juridiskt bindande. Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt, ha bägge makarnas underskrift samt registreras hos Skatteverket (7 kap. 3 § ÄktB).

Jag hoppas detta har varit svar på din fråga. Om det varken är mellan samboende eller makar du funderade på om man kunde ha en överenskommelse avseende uppdelningen eller om du har en annan fråga är du varmt välkommen att skicka in en ny.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare