Kan man behålla sin bostadsrätt vid flytt till trygghetsboende?

Kan jag behålla min bostadsrätt vid flytt till trygghetsboende?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

De regler man har att följa vid återfinns dels i bostadsrättsföreningens stadga och i Bostadsrättslagen (BRL).

Om du får behålla bostadsrätten beror främst på vad du vill göra med den när du bor i ett trygghetsboende. Du äger en bostadsrätt men för att exempelvis få hyra ut sin bostadsrätt kan det krävas att man får ett godkännande från bostadsrättsföreningen ( se 7 kap. 10 § BRL). Detta eftersom att man trots att man äger bostaden måste ta hänsyn till bostadsrättsföreningens stadgar och styrelse.

Det finns vissa skäl som bostadsrättsföreningen bör anse vara giltiga skäl för att hyra ut en bostadsrätt i andra hand:

- Om du ska flytta ihop med din sambo för att testa att bo ihop

- Arbete, studier, värnplikt eller vård av anhörig på annan ort (som du inte enkelt kan pendla till)

- På grund av sjukdom

- När du hyr ut till egna barn

- När du hyr ut till närstående

Om du har svårt att få din bostad såld på grund av marknadsläget

Din situation kanske inte riktigt hör ihop med någon av dessa skäl men förutom dessa kan bostadsrättsföreningen tillåta fler anledningar till uthyrning. I så fall ska dessa stå utskrivna i bostadsrättsföreningens stadgar.

Svaret på din fråga är alltså att du bör kolla med bostadsrättsföreningens stadga. Och om inget står om det skulle jag rekommendera dig att hyra ut bostaden till en närstående.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare