Kan man behålla en hyresrätt om man köpt en bostadsrätt?

Kan man behålla hyresrätt vid bostadsrättsköpe? Alltså kan man behålla det för ett år tills man vet att det ska funka med nya boendet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Det finns inga lagregler som förbjuder en person att ha både en hyresrätt och en bostadsrätt. Det är inte en av de grunder som gör att en hyresvärd kan säga upp hyreskontraktet i förtid (12 kap. 42 § jordabalk).

Det som skulle kunna göra att hyresvärden säger upp ditt kontrakt i förtid skulle vara om du t.ex. under tiden hyr ut hyresrätten i andra hand utan samtycke från hyresvärden. Men de kan som sagt inte säga upp ditt kontrakt enbart på grunden att du äger en bostadsrätt. Det finns en möjlighet för hyresvärden att återta lägenheten om den skulle överges men så länge hyran fortfarande betalas så ska inte det vara något som blir aktuellt (12 kap. 27 § jordabalk).

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare