Kan man begära ut uppgifter om släktskap?

Hej, jag undrar om jag kan får reda på vem min frus pappa är få hon själv vägrar säga det? Finns det nått sätt? Snälla hjälp! Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige tillämpar vi en princip som kallas för offentlighetsprincipen som innebär att var och en kan begära ut en allmän handling hos våra myndigheter enligt 2:1 tryckfrihetsförordningen (TF). Vissa begränsningar anges i 2:2 TF. Hos Skatteverket kan du begära ut uppgifter från folkbokföringsregistret om dig själv, men också uppgifter om någon annan med vissa undantag. Som folkbokföringsuppgifter räknas t.ex födelsedatum, bostadsort, namn och släktskap. Det finns dock uppgifter som regleras av sekretess och som gäller överordnat offentlighetsprincipen enligt 2:1 offentlighet- och sekretesslagen (OSL). För folkbokföringsuppgifter finns det en sekretessbestämmelse som stadgar att dessa inte får lämnas ut "om det av särskild anledning kan antas att den enskilde eller någon honom närstående lider men om uppgiften röjs" enligt 22:1 OSL. En formulering av detta slag kallas för ett rakt skaderekvisit och betyder i detta fall att det går att presumera att en personuppgift inte har sekretess, det vill säga att de som huvudregel är offentliga. Alltså kan du som utgångspunkt kontakta Skatteverket för att begära ut dessa uppgifter.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erik OlshovRådgivare