Kan man begära ersättning av hyresvärden om lägenheten är bristfällig vid inflyttning?

Hej, flyttade in i en hyresrätt för 5,5 år sedan. Har under mer eller mindre hela denna tid dragits med nedsatt allmäntillstånd, kronisk trötthet och problem med luftvägar. För ca 2,5 år sedan gjorde jag en felanmälan på badrummet då det var missfärgningar längs vägg och golv vid duschen. Fastighetsvärden var där och kollade och menade på att det inte var något fel men att de kunde måla om väggarna. Då de fyra färgval de hade att välja mellan var hiskeliga så avböjde jag ommålning. För snart en månad sedan så såg en bekant till mig mitt badrum och påtalade att det var mögel. Jag började läsa på nätet och det liknar röd- och svartmögel. Kontaktade hyresvärden om detta och har fått lånelägenhet tills min lågenhet är renoverad. När jag letade bilder att skicka in till hyresvärden så såg jag en bild jag tagit på tvättmskinen när den burits upp, detta var innan inflytt för 5,5 år sedan. På bilden ser man svarta prickar på väggen nere vid golvet. Jag har alltså med stor sannolikhet bott i en lägenhet med mögel i över fem år, varav 2,5 år av dessa är efter felanmälan och kontroll av fastighetsbolaget. Jag blev efter flytt genast bättre i andningsvägar och min kroniska trötthet är nästan helt borta. Denhar alltså låtit mig flytta in i redan möglig lögenhet och undlåtit att upptäcka och sanera efter kontroll av fastighetsvärd för 2,5 år sedan. Jag har bilder som jag skickade in vid felanmölan som klart påvisar situationen. Vad har jag för rättigheter nu? Vad bör jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den första frågan man bör ställa sig om man har tänkt att begära ersättning, är om skada har uppstått? I frågan framgår att det hade funnits spår av röd- och svartmögel i lägenheten vid inflyttning. Enligt 12:9 första stycket Jordabalken (JB), talas det om att på tillträdesdagen ska hyresvärden tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Avgörande för brukbarheten är inte endast de tekniska anordningarnas funktionsduglighet utan även underhållsskicket, se NJA 1964 s. 434. Högsta domstolen ansåg i rättsfallet NJA 2016 s. 303 att det förelåg hinder och men i nyttjanderätten när andelen radon i en bostadslägenhet översteg socialstyrelsens riktvärden (se Cederstierna, Jordabalk (1970:994), 12:9 (JUNO) 2022-08-15 Karnov).

Enligt min bedömning är lägenheten inte i fullt brukbart skick för det avsedda ändamålet, dvs att bo i lägenheten om det finns spår av ett farligt mögel i lägenheten på tillträdesdagen. Den torde därför anses som bristfällig och du bör ha rättigheten att begära skadestånd för skadan om det är en påföljd som du vill gå vidare med.

Behöver du ytterligare hjälp med hur du kan gå vidare i ärendet rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare