FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/04/2019

Kan man begära att grannen avlägsnar träd på sin tomt om det faller in löv på annans tomt?

Hej.

Jag och min fru har en granne vars 3 stora hängbjörkar varje höst lämnar huvuddelen av sina löv på vår trädgård (ca en halvmeter). De skuggar även uteplatsen samt stör elproduktionen på våra solceller. Han har även tall som släpper kottar och barr på vår nyanlagda gräsmatta Har erbjudit grannen att hjälpa till att ta bort dessa träd vilket har avfärdats. Han är heller inte villig att komma och ta rätt på sina löv. I höstas skottade vi över löven tillbaka till grannen varpå grannen på natten skottade tillbaka allt in på vår tomt igen Därefter har han på sociala medier och sms farit ut i otidigheter mot min fru och mig. Det går inte att prata med honom. Eftersom min fru nyligen fått cancer och det är viktigt med harmoni och få må bra för att hålla sjukdomen i schack är detta grovjobb men grannens olägenheter ett stort problem. Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I vissa fall kan grannar ha rätt att kräva att den andra avlägsnar träd på sin trädgård, men då ska det röra sig om att en rot eller gren tränger sig in på tomten, 3 kap. 2 § jordabalken. Löv och kottar som faller in på tomten från deras träd är således inte tillräcklig anledning att kräva att de åtgärdar det.

Jag skulle rekommendera er att försöka prata med grannen och försöka komma till en överenskommelse, kanske försöka se om han skulle kunna ta reda på löven och kottarna som faller in på er tomt, men ni kan som sagt inte kräva att han avlägsnar träden om inte rötter eller grenar är på eran tomt.

Hoppas ni hittar en lösning som blir bra.

Vänliga hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare