Kan man begära att få sitt permanenta uppehållstillstånd återkallat?

Hej!

Kan man begära att få sitt permanenta uppehållstillstånd i Sverige återkallat?

Detta handlar om en person som vill återvända till sitt hemland Irak och vill att svenska myndigheter ombesörjer transport.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går att vända sig till Migrationsverket och begära att få sitt permanenta uppehållstillstånd återkallat. De kommer att återkalla uppehållstillstånden om man meddelar att man kommer att återvända till sitt hemland.

Personen kan även vara utomlands i upp till två år utan att tillståndet påverkas. Det förutsätter att personen anmäler detta till Migrationsverket. Migrationsverket kan även återkalla uppehållstillståndet om personen inte flyttar tillbaka till Sverige igen efter två år, 7 kap 7 § Utlänningslagen.

Vad gäller transport går det att söka resebidrag. Detta förutsätter att man fått uppehållstillstånd i Sverige som bl.a. flykting, skyddsbehövande eller kvotflykting. Läs mer (här).

Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom vid eventuella funderingar.

Vänligen,

Robert GreenRådgivare