FrågaPROCESSRÄTTDomstol08/02/2019

Kan man begära att en domstol ska avgöra ett ärende som har tagit oskäligt lång tid?

Hej!

Jag väntar på ett beslut från domstolen 20 månader. Kan jag göra begäran om att mitt ärende ska beslutas eller kan man göra det bara när ärendet handläggas av migrationsverket.

tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt att säga hur lång tid ett mål ska ta i domstol eftersom varje mål är individuellt och har sina egna förutsättningar.

Att få ett avgörande inom skälig tid är dock en rättighet, vilken anges i 2 kap. 11 § andra stycket regeringsformen och artikel 6.1 Europakonventionen. Du har alltså en rätt att få ett avgörande inom skälig tid.

Som du nämner så finns det en möjlighet att göra en begäran om att skynda på sitt ärende hos migrationsverket enligt 12 § förvaltningslagen. Denna lag gäller dock bara handläggning av ärenden hos förvaltningsmyndigheterna och handläggning av förvaltningsärenden hos domstolarna. Ett mål som domstolen handlägger anses inte vara ett förvaltningsärende, utan det är ett rättsskipningsärende. Detta betyder att du inte kan använda denna lag för att begära ett avgörande i domstol (1 § förvaltningslagen).

När det gäller dröjsmål i domstolar så finns istället lagen om förtursförklaring i domstol. Om handläggningen av ett mål eller ärende har oskäligt fördröjts, ska domstolen efter ansökan från dig som part i målet, förklara att ärendet ska handläggas med förtur (1 § lag om förtursförklaring i domstol).

Om du anser att ditt mål har tagit oskäligt lång tid så kan du alltså ansöka hos domstolen om förtursförklaring för ditt ärende, och därigenom påverka handläggningstiden.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare