Kan man begå en stöld utan att veta om att man stjäl?

Hej

Min flickvän och hennes kompis hade gått och shoppat, hennes kompis hade snattat kläder värd runt 4000 kr utan hennes medvetande hade hon lagt kläderna i min flickväns väska, de hade alltså varit i seperata provrum. Väktarna hade märkt nånting och stoppat min flickvän och hade tagit ut kläderna från hennes väska utan att hon ens vet vad som pågår där säger de att hon har tagit de men hon nekar

hon får därefter kallelse för misstänkt för snatteri där det inte gick så bra då hennes tolk inte gjorde sitt jobb och hennes Svenska är inte på det nivån för att hon ska klara av sånt på egen hand.

Det de har på henne är att filminspelning när de tar ut kläder från hennes väska men de här inte bevis att det är hon som har lagt de i väskan. Hon har förklarat och sagt att det vart min kompis som snattat men de har inte tagit det så seriöst.

Hennes kompis (som begott snatteriet) har vart hos de och erkänt att hon har gjort det och att hon(min flickvän) inte har haft någonting med det att göra, då är min fråga är varför måste de fortfarande säga att hon är misstänkt för brottet fortfarande? Då det känns som de fortfarande vill känna något på henne..

De hade vid flera tillfällen försökt att tvinga henne att erkänna att hon har gjort det fast hon hade nekat totalt om allt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga har alltså din flickväns kompis erkänt brottet snatteri, numera ringa stöld (8 kap 2 § Brottsbalken). Detta borde således skriva av misstankarna mot din flickvän. I din fråga framkommer ju egentligen inte någon omständighet som gör att det finns anledning att i detta läge fortfarande misstänka henne för brottet.

Stöld är ett brott som kräver uppsåt, något som din flickvän utifrån dessa omständigheter uppenbarligen tycks sakna. Svaret på din fråga är således relativt enkelt, visste inte din flickvän att kläderna lagts i hennes väska finns inget brott att döma henne för. Att argumentera för att din flickvän "borde ha förstått", "varit varsam" och "kollat vad som låg i hennes väska" har ingen straffrättslig relevans gällande ett stöldbrott. Åklagaren måste här antigen bevisa att din flickvän lagt kläderna i sin väska eller att hon tillsammans med sin kompis agerat i medgärningsmannaskap, dvs. att de har hjälpt varandra att utföra stölden.

Sammanfattningsvis anser jag att misstankarna mot din flickvän ska avskrivas utifrån de omständigheter du beskriver i din fråga. Det borde, efter erkännandet, inte längre finns anledning att misstänka din flickvän. Värt att påpeka i din fråga är även att en förundersökning enligt Rättegångsbalken alltid ska bedrivas objektivt. Att då försöka tvinga fram ett erkännande är inte acceptabelt. Det är dessutom problematiskt att din flickvän inte fått tillgång till en kompetent tolk, vilket såklart ur rättssäkerhetssynpunkt alltid bör eftersträvas.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet i din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare