FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/12/2018

Kan man avtala om umgänge över högtider?

Hej. Kan en familjerättsjurist skriva avtal om umgänge över traditioner såsom jul, påsk etc? Måste bägge parter vara överens? Pappan till dottern säger sig SKA ha dottern över jul fast han hade henne förra julen oxå. Juleninfaller under hans vecka, vilket innebär att jag får fira jul med min dotter om 4 år!! Det är inte rättvist. Hur ska jag gå tillväga? Kan inte åka dit å hämta henne då det blir bråk och hon kommer i kläm.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De regler som gäller för vårdnadshavare och föräldrar finns i föräldrabalken (FB). Vad som gäller för vårdnad, boende och umgänge regleras i 6 kap. föräldrabalken. I alla beslut som rör vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande (6 kap. 2 a § FB). Det innebär att för det fall att ni hamnar i en tvist hos domstol är det barnets bästa som ska vara avgörande, inte vad som är bäst för er som föräldrar eller vad som är rättvist eller orättvist för en förälder.

"Kan en familjerättsjurist skriva avtal om umgänge över traditioner såsom jul, påsk etc? Måste bägge parter vara överens?"

Föräldrar kan avtala om barnets umgänge med den förälder det inte bor med (6 kap. 15 a § tredje stycket FB). Föräldrarna kan även avtala om barnets boende (6 kap. 14 a § andra stycket FB). Avtalet kan avse om barnet ska ha ett växelvis boende, men även hur barnet ska fira jul, påsk och andra högtider. Det är inte ovanligt att föräldrarna även vid växelvis boende väljer att avtala om t.ex. varannan jul och andra högtider. För att avtalet ska vara giltigt krävs det att det är skriftligt och att socialnämnden godkänt avtalet. Socialnämnden kommer att godkänna avtalet om det är till barnets bästa.

En familjerättsjurist kan skriva avtalet. Enligt min mening är det en god idé att anlita en jurist vid utformande av avtal som detta, för att undvika missförstånd framöver. Grundförutsättningen för ett avtal är att det sker mellan två parter och att båda måste vara överens.

"Pappan till dottern säger sig SKA ha dottern över jul fast han hade henne förra julen oxå. Julen infaller under hans vecka, vilket innebär att jag får fira jul med min dotter om 4 år!! Det är inte rättvist. Hur ska jag gå tillväga?"

Som redogjort för inledningsvis är utgångspunkten vad som är bäst för barnet, inte huruvida det är rättvist eller ej för er föräldrar. Givetvis kan man däremot argumentera att det är till barnets bästa att fira jul med såväl sin mamma som sin pappa. Men utgångspunkten är barnet, inte föräldrarna.

Nu är jag osäker på om ni har en dom eller ett avtal sinsemellan avseende umgänge och/eller boende. Om ni har det och ni inte har avtalat någon om olika högtider ska avtalet följas. Ett avtal godkänt av socialnämnden är lika giltigt som en dom från domstol. För att ändra så ni t.ex. har varannan jul är det bästa om du och pappan kan komma överens om det. I sådana fall kan ni skriva ett avtal, antingen med hjälp av en jurist eller med hjälp av familjerätten. Familjerätten är, trots dess titel, inte en domstol. Familjerätten lyder under socialtjänsten och bistår bland annat med rådgivning om vårdnad, boende och umgänge samt det finns en möjlighet till samarbetssamtal. Om barnets pappa går med på det kan ni träffas för ett sådant samtal. Om ni är överens om det kan familjerätten hjälpa er att skriva ett avtal om hur umgänge och boende ska se ut framöver.

Jag är personligen av uppfattningen att familjerätten inte ska underskattas. Det är i regel väldigt professionell personal som är vana att handskas med ärenden som ert. Familjerätten ska vara objektiv och se till barnets bästa. Dess uppgift är att medla och se till att ni får en fungerande dialog, vilket ibland kan vara svårt att klara själv i en konfliktfylld relation. För att komma i kontakt med familjerätten kan du ringa till växeln i din kommun och be om att bli kopplad.

Ett alternativ är att kontakta en jurist och eventuellt stämma den andra föräldern

Kan ni inte enas i samarbetssamtal, alternativt att den andra föräldern inte vill delta i sådana, kan du vända dig till en jurist. En jurist kan hjälpa dig att upprätta ett förslag till avtal om hur boende och umgänge ska se ut och även kontakta den andra föräldern i ärendet. Det finns alltid en möjlighet att den andra föräldern inte vill att ni strider i domstol och att ni kan komma överens om en ändring med hjälp av en jurist.

Är en överenskommelse inte möjlig är ett alternativ att stämma den andra föräldern om boende, umgänge och/eller vårdnad. Om du väljer att stämma din ex-man för att få till stånd en ändring av hur umgänget ska se ut är min rekommendation att du anlitar en jurist som företräder dig. Det är dels svårt att företräda sig själv, dels är det svårt att förhålla sig objektiv i familjerättsliga mål då det ofta är många känslor som spelar in.

Om du behöver komma i kontakt med en jurist för hjälp med upprättande till förslag om avtal eller för företräde i en rättslig tvist är du varmt välkommen att boka tid med någon av våra jurister hos Lawline. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per telefon, e-post och Skype; det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare