Kan man avtala om en provanställning kortare än sex månader?

Hej, jag har haft provanställning i 4 snart 5 månader nu. Vet att provanställning får vara högst 6 månader men min fråga är då att kan man förhandla att man får tillsvidareanställning innan prövotidens slut? Har jag rätt till det? Min prövotid pågår i 6 månader högst enligt avtal o skulle gärna vilja förkorta den.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om provanställning finner du i lagen om anställningsskydd (LAS)

Hur lång måste en provanställning vara?

Utgångspunkten är att en provanställning inte får vara längre tid än sex månader, enligt 6 § LAS. Vidar stadgas att om arbetsgivaren inte vill att anställningen ska fortsätta, ska besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång, och görs inte detta övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.

Lagen är till viss del dispositiv vilket innebär att du och din arbetsgivare får avtala om att provanställningen ska vara kortare. Utifrån informationen i din fråga låter det som att du och din arbetsgivare har avtalat om att provanställningen ska pågå i sex månader och då detta är överenskommet är det således det som gäller. Det finns dock möjlighet att avtala om att provanställningen ska vara kortare.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare