FrågaPROCESSRÄTTDomstol02/08/2023

Kan man avtala om ändrad ort av domstol?

Vid en stämningsansökan, ska det alltid prövas av tingsrätten där motparten är bokförd (eller har sitt säte)? Eller kan man avtala om att ev tvist ska prövas vid en särskild tingsrätt, oavsett var motparten är bosatt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar vilken domstol som är laga domstol vid en tvist. Vid besvarande av frågan kommer jag att använda mig av rättegångsbalken (RB).

Av 10 kapitel. 1 § RB framgår att laga domstol i tvistemål i allmänhet är rätten i den ort, där svaranden har sin hemvist. Det finns däremot undantag reglerade i 10 kapitel RB, bland annat vad gäller fast egendom då man ska skicka in till tingsrätten i den domsaga fastigheten ligger. Din fråga gäller ifall man kan avtala om en annan domstol än vad lagen säger, vilket man alltså inte kan göra.

Hoppas du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare