Kan man avtala bort semestersättning?

Hej!

Jag jobbar som timmis på ett företag (AB) sedan en tid tillbaka. Inget kollektivavtal finns. I kontraktet jag (dumt nog) skrev på i början står det "lön xxx kronor/h. Ingen semesterersättning."

Nu har jag förstått att semesterersättning inte ska gå att frångå som arbetsgivare, men undrar om det spelar någon roll att jag skrivit på avtalet eller om delen om ingen semesterersättning räknas som ogiltig enl 2§ semesterlagen? Dvs - kan jag kräva min arbetsgivare på semesterersättning (%) retroaktivt på mina arbetade timmar trots att jag skrivit på kontrakt att semesterersättning inte utgår? Kan jag i så fall vänta tills jag inte ska jobba mer (sålänge det är inom 2 år) innan jag påtalar mina krav för arbetsgivaren trots att jag nu vet om situationen?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer börja med att gå igenom vilka regler som gäller för att besvara dina frågor, men ett sammanfattat svar på dina frågor kommer finnas längre ner i texten.

Semesterlagens bestämmelser

Semesterlagen innehåller bestämmelser om semesterförmåner såsom semestersättning. Precis som du ar noterat kan ett avtal mellan arbetstagaren och arbetsgivaren inte innehålla bestämmelser som är sämre än lagen, sådana avtalsbestämmelser är ogiltiga. Genom ett kollektivavtal kan man dock avtala om annat gällande vissa av lagens bestämmelser (1 §, 2 § och 2a § semesterlagen).

Semesterledighet, semesterlön och semestersättning

Som utgångspunkt har en arbetstagare rätt till 25 semesterdagar varje semesterår, inklusive semesterlön förutsatt att sådan har tjänats in (4 § semesterlagen).

Om anställningen upphör innan arbetstagaren har fått den semesterlön som har tjänats in under året, ska arbetstagaren få semestersättning i stället, senast en månad efter anställningens upphörande (28 § och 30 § semesterlagen).

Om en anställning pågår i högst tre månader kan man dock avtala om att semesterledighet inte ska läggas ut utan att semestersättning i stället ska ges (5 § semesterlagen).

Talan om rätt till semestersättning

Precis som du har noterat så gäller att talan om retroaktiv semestersättning enligt semesterlagen måste väckas inom två år från utgången av det semesterår då arbetstagaren skulle ha fått semestersättningen. Om detta inte görs går rätten till talan förlorad (33 § semesterlagen).

Sammanfattning

Förutsatt att du inte har rätt till semesterledighet eller semesterlön, så ska du ha rätt till semestersättning enligt semesterlagen. Den bestämmelse i ditt kontrakt som anger att du inte har rätt till semestersättning är i ett sådant fall ogiltigt. Det spelar ingen roll att du har skrivit på kontraktet.

Du kan kräva semestersättning retroaktivt från din arbetsgivare trots kontraktet och trots din vetskap om felet. Detta måste göras inom två år från utgången av det år du skulle fått semestersättningen.

Jag hoppas du är nöjd med mitt svar och att allt löser sig för dig! Om du behöver mer praktisk hjälp med din fråga är min rekommendation att du kontaktar ditt fackförbund, om du är medlem i sådan. Om du inte är medlem i ett fackförbund kan du boka tid med en av våra kunniga jurister.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare