FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga30/04/2018

Kan man avbryta ett köp när man är omyndig?

Hej. Jag är 15 år och lade ett bud på en skärm, säljaren accepterade mitt bud och därmed godkände jag, då har man ingått ett lagligt bindande avtal. Jag ville avbryta affären men säljaren sa nej. Kan jag på något sätt avbryta affären?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, handlar det om en du har rätt till att avbryta ett köp om du är 15 år och omyndig.

I Sverige måste man vara 18 år och myndig för att kunna ingå avtal (9 kap. 1§ föräldrabalken). Innan du har fyllt 18 år kan du egentligen inte råda över din egen ekonomi. Det är istället dina föräldrar som "rättshandlar" åt dig. Det betyder att alla avtal som du ingår, exempelvis när du går in till en butik och köper ett par skor, gör du med dina föräldrars tillåtelse. Även om du inte alltid ber om lov, är det underförstått att du har tillåtelse att köpa vissa saker, som exempelvis kläder.

I din situation har inget avtal ingåtts, eftersom du är omyndig. Det betyder att dina föräldrar kan kräva tillbaka pengarna som du har givit till försäljaren, eftersom säljaren inte har någon rätt att sälja någonting till dig utan dina föräldrars tillåtelse. Avtalet är därmed ogiltigt. Det är försäljarens skyldighet att se till att den som hen ingår avtal med är myndig.

Om du däremot har fyllt 16 år, finns ett undantag från den här regeln. Det undantaget gäller om du (med dina föräldrars tillåtelse) har ett arbete där du tjänar dina egna pengar. Då har du rätt att fritt råda över de pengarna. (9 kap. 2a§ föräldrabalken).

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare