Kan man åtala riksdagsledamöter?

Hej !

Vad finns det för möjligheter att stämma eller polisanmäla ett politiskt parti för samhällsfarliga beslut ?

Är det möjligt att rikta sin stämningsansökan eller polisanmälan mot partiledningen ?

mvh

pekka

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte lagstiftning som förbjuder politiska partier från att ta "samhällsfarliga beslut" och därmed är det inte möjligt att göra en polisanmälan eller ansöka om stämning hos en tingsrätt avseende detta. Tanken är att riksdagsledamöter ska hållas ansvariga genom att folket röstar vid valet till riskdagen och att ledamoten därmed skiljs från sitt förtroendeuppdrag om hen har agerat oansvarigt.

Att skilja en riksdagsledamot från uppdraget bör skiljas från möjligheten att åtala riksdagsledamöter för brott. Ett aktuellt exempel är riksdagsledamoten Ebba Busch Thor som nyligen blev åtalad för och erkände brottet grovt förtal. Om exempelvis en politiker har begått ett brott mot dig eller någon annan kan du alltså göra en polisanmälan avseende detta. Man kan också ansöka om stämning avseende civilrättsliga(privaträttsliga) tvister. Det finns dock särskilda regler i 4 kap 12 § regeringsformen som ger riksdagsledamöter en viss immunitet när de utför sitt uppdrag som riksdagsledamöter. Talan får nämligen inte väckas mot den som utövar eller har utövat uppdrag som riksdagsledamot på grund av hans eller hennes yttranden eller gärningar under utövandet av uppdraget som riksdagsledamot, utan att riksdagen har medgett det genom ett beslut som minst fem sjättedelar av de röstande har enats om. Detta begränsar alltså möjligheten att åtala riksdagsledamöter för brott dem har begått under utövandet av uppdraget.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare