FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/07/2015

Kan man åtala en tjänsteman på länsstyrelsen för tjänstefel?

Kan man åtala en tjänsteman på länstyrelsen för tjänstefel och vart sänder man i så fall detta.Vilka lagar kan jag använda.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om tjänstefel finner du i 20 kap. brottsbalken. Däri står det angivet att en person som vid myndighetsutövning, genom att agera uppsåtligen eller oaktsamt, åsidosätter vad han eller hon har till uppgift döms för tjänstefel. Av din fråga framgår inte vad tjänstemannen har gjort, och det är därför inte möjligt för mig att bedöma ifall det rör sig om tjänstefel.

Om du vill göra en brottsanmälan avseende tjänstefel ska du vända dig till polisen.

Skriv gärna en kommentar om du har ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,

Viktor FribergRådgivare