Kan man ärva skulder?

Blir min hustru betalningsskyldig för mina privata lån om jag går bort före henne?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i svensk lagstiftning är att det inte är möjligt att ärva skulder. Detta förekommer dock i andra länder, exempelvis Australien. Om du är svensk medborgare har du således inget att oroa dig för, varken din hustru eller någon annan kan ärva dina skulder.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare