Kan man ärva sin pappas skulder?

Hej,

Om min dotters sambos pappa går bort, vi vet att han har många skulder hos kronofogden.

De bor i en hyreslägenhet och arbetar båda men en vanlig ordinär lön. Ärver då dotterns sambo,

pappans skulder. De har ingen möjlighet att betala detta. Hur är fungerar detta egentligen?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

När en person går bort räknas alla dennes tillgångar ihop och bildar ett så kallat dödsbo. Skulder som personen hade betalas med de tillgångar som finns i dödsboet. Finns det kvar tillgångar i boet delas dessa ut till arvingar. Skulderna påverkar då inte arvingarna mer än att de ärver färre tillgångar än vad de hade gjort om personen inte haft några skulder.

Som jag förstår din fråga verkar din dotters sambos pappa ha mer skulder än vad han hade tillgångar. Det som sker i en sådan situation är att skulderna betalas så gott det går med de tillgångar som finns i dödsboet efter din dotters sambos pappa. De kvarvarande skulderna är till skillnad från tillgångar, inte något som kan ärvas. Svaret på din fråga blir med andra ord att pappans skulder inte kommer att tilldelas din dotters sambo, men din dotters sambo kan inte heller förvänta sig att ärva några tillgångar. Din dotters sambo kommer då inte ärva någonting.

Hoppas detta kändes som ett lugnande besked!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare