Kan man ansöka om uppehållstillstånd pga. anknytning i Sverige när man väntar barn?

Hej!

Jag har en brådskande fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med, då det är omöjligt att få tag på MIGV.

Jag är svensk medborgare, min kille är japan. Han har ansökt om att få flytta till mig i Sverige via webben. Jag var i Japan nyligen, och det var då han skickade in ansökan.

När jag kom hem visade det sig att jag blivit gravid.

Som jag förstått kan han ha rätt att komma hit tidigare, och vara här i väntan på beslut eftersom vi väntar barn. Stämmer det? Är han då här på turistvisum? Det räcker ju i så fall bara 90 dagar, hur blir det då? Måste man meddela MIGV att han kommer till Sverige tidigare, eller kan han bara komma och sedan i så fall överklaga om de säger något om det?

Vi har varit tillsammans i närmare 5 år, och vi levde som sambos i tre år när vi bodde i USA och pluggade. Vårt förhållande är väldigt seriöst och vi har goda grunder och bevis på detta.

Hur ska vi liksom exakt gå till väga från och med nu?

Jag känner mig stressad då jag verkligen kommer behöva honom, speciellt eftersom vi väntar tvillingar. Han måste få vara här annars kommer detta inte att bli bra helt enkelt.

Med vänliga hälsningar,

Frida Nyland

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln vid uppehållstillstånd pga. anknytning är att ansökan ska göras före inresa till Sverige (5 kap. 18 § utlänningslagen). I samma paragraf finns dock undantag från detta. I p. 5 anges att utlänningen kan ansöka om uppehållstillstånd i Sverige, om han/hon har en stark anknytning till en person bosatt i Sverige och att det inte skäligen kan krävas att hon reser till ett annat land för att ge in ansökan där. Denna bestämmelse kan bli tillämplig vid en situation som din.

Migrationsverkets hemsida finns mer information kring detta. Där står det att om sökanden behöver stanna i Sverige för att inte skiljas från sitt (i detta fall ofödda) barn, ska denne berätta för Migrationsverket om sin familjesituation. Blanketten på sidan som jag länkat till ska fyllas i och ett brev ska skrivas om varför sökanden inte kan skiljas från sitt barn. Ett intyg om graviditeten ska skickas med.

Mitt råd till dig är att göra såsom det står på Migrationsverkets hemsida, dvs. att så snart som möjligt ta kontakt med dem och berätta om din situation. Jag skulle råda dig att besöka något av deras kontor, så att de direkt kan få reda på informationen och anteckna denna.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare