Kan man anmäla om man inte är nöjd med vården?

Hej!

Skulle fråga:

Om läkarna bryter käken under en käk operationen och efteråt döljer händelsen. Är detta brott.

De har brutit mot lagen att säga sanningen vad som hände under operationen. Men inte dölja att de brutit käken.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du anser dig blivit fel behandlad av ett sjukhus bör du kontakta den mottagning eller verksamhet där du fick vård eller behandling. Du kan också kontakta patientnämnden i ditt landsting eller region. Patientnämndernas uppgift är bland annat att öka kvaliteten i vården. Du kan även anmäla till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, vid allvarliga händelser.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare