FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott05/02/2018

Kan man anmäla någon för hot mot tjänsteman trots att tjänstemannen inte faktiskt känt allvarlig fruktan? Särskilt om skillnaderna mellan olaga hot och hot mot tjänsteman

Hej!

Som jag har förstått det så behöver man inte känna fruktan för att det ska falla under brottsrubriceringen "Olaga hot" om någon har framfört ett hot som är ägnat att framkalla allvarlig fruktan.

Min fråga är då vad som gäller vid hot mot tjänsteman, Räcker det även här med att hotet är ägnat att framkalla fruktan?

Vänligen,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om du kan anmäla någon för hot mot tjänsteman trots att tjänstemannen inte faktiskt känt någon allvarlig fruktan.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Vid olaga hot finns ett krav på att hotet ska vara ägnat att inge allvarlig fruktan. Detta krav finns inte vid hot mot tjänsteman.

Vid hot mot tjänsteman duger det så fort det rör sig om ett hot om våld som står i visst samband med tjänstemannens myndighetsutövning. Observera att hotet alltså specifikt ska angå våld.

Olaga hot

För att något ska utgöra olaga hot krävs följande (4 kap. 5 § första stycket brottsbalken (BrB)):

1. Någon ska hota med att utföra en brottslig gärning.

2. Hotet ska vara ägnat att framkalla allvarlig fruktan hos den hotade.

3. Fruktan hos den hotade ska specifikt gälla för "egen eller annans säkerhet till person eller egendom".

Det är alltså korrekt att den hotade inte behöver rent faktiskt känna allvarlig fruktan. Det duger med att hotet är ägnat att framkalla fruktan. Alltså, hotet ska vara dugligt som ett hot.

Hot mot tjänsteman

Kraven för att något ska utgöra hot mot tjänsteman skiljer sig från olaga hot. Följande krävs för att något ska vara hot mot tjänsteman (17 kap. 1 § BrB):

1. Hotet ska angå våld.

2. Hotet ska stå i ett visst samband med allmän verksamhet, t.ex. att hindra en tjänsteman från att utföra en åtgärd i tjänsten.

Det finns alltså ingen "ägnat"-skrivning. Emellertid finns heller inget krav på att hotet ska inge allvarlig fruktan.

Det duger alltså att någon hotar att begå våld mot en tjänsteman, t.ex. för att hindra tjänstemannen från att utföra någon åtgärd i sin myndighetsutövning.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med frågor kring brottsbeskrivningarna för olaga hot och liknande är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare