Kan man anmäla falska konton som sexuellt trakasserar en?

Hej!

För ett tag sedan laddade jag ner en frågeapp där man kan ställa frågor till varandra. Den har funkat bra och har tyckt om den men sen nu har jag fått frågor av nån som frågar konstiga saker. En del av frågorna har varit om jag rakar mig mellan benen innehållande massa detaljer. Personen har snart ställt över 40 frågor nonstop!! Har skrivit att jag inte tänker svara på den frågan för det inte angår någon och speciellt inte nån okänd person. Har blockat personens konto och anmält själva kontot till appen men han slutar inte, utan han skapar nya konton hela tiden och forsätter med frågorna. Vad ska jag göra kan jag anmäla det här? det borde vara sexuella trakasserier och även hot för han skriver att jag blir av med han om jag svarar på alla hans 100 frågor ananrs kommer han fortsätta spamma mig tills han fått svar. Jag har sparat alla frågor jag fått och anmält varje fråga en och en men dom går inte att ta bort från min profil. Borde jag anmäla det här till polisen? Jag vet verkligen inte vem personen är för det är som sagt fake konton där han skriver anonymt men vet han gjort sak mot andra personer och då kan man väll spåra hans ip adress eller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som sker här lever sannolikt upp till kraven för sexuellt ofredande (6 kapitlet 10 § 2 stycket Brottsbalken). En anmälan till Polisen är något som definitivt vore lämpligt. Bevisläget är troligen ganska bra också, eftersom appen förmodligen kräver email-adress vid registrering och borde gå att spåra elektroniskt från admin-håll.

Om inte åtal för sexuellt ofredande leder fällande dom finns fortfarande möjlighet att fälla för ofredande (4 kapitlet 7 § Brottsbalken). Jag är övertygad om att den skyldiga kan fällas för något av dessa ifall hen kan identifieras tillräckligt och därför borde du anmäla detta till polisen där du visar upp all bevisning.

Jag hoppas du får hjälp att hitta den skyldiga!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare