FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott15/08/2021

Kan man anmäla en anonym uppgiftslämnare för falsk tillvitelse?

Jag blev anmäld till länsstyrelsen angående min hund. Anmälan gjordes anonymt men jag vet vilka som ringt in den ändå. Självklart var anmälan helt obefogad och det insåg länsstyrelsen snabbt.

Kan jag anmäla de som gjort anmälan för falsk tillvitelse även de inte uppgett sina namn i anmälan?

Jag vet vilka de är, de anmäler bara för att göra mitt liv jobbigare, helt falska anklagelser men de gör de ändå

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om huruvida du kan anmäla ett brott, kommer jag att använda mig av brottsbalken för att besvara din fråga.

Falsk tillvitelse

Brottet falsk tillvitelse innebär att en person ska ha lämnat uppgifter om en annan individ till en myndighet, trots att personen är medveten om att uppgifterna är falska och att individen som uppgifterna avser är oskyldig (15 kap. 7 § brottsbalken). Inget krav ställs på att uppgiftslämnaren ska ha eftersträvat ett åtal eller att ett åtal faktiskt ska ha skett. Jag anser att detta brott är aktuellt i ditt fall, om du felaktigt anklagades för att vanvårda ditt husdjur på något sätt. Även om personen lämnade uppgifterna anonymt, kan du vända dig till polismyndigheten och anmäla. Om du har bevis som styrker att det kan vara en specifik person eller specifika personer som kan ha givit falska uppgifter om dig, är det till stor fördel för dig och en framtida utredning.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag dig att ansamla bevis som styrker att den som du misstänker kan vara skyldig, och du bör kontakta polismyndigheten enligt mig.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars kan du alltid kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Janine HindemarkRådgivare