Kan man ångra sitt godkännande av ett testamente?

Hej.

Jag skrev på och godkände ett testamente i maj 2019, jag avstod också från min laglott som särkullbarn.

Testamentet har nu vunnit laga kraft.

Kan man ångra sig och begära ut sin laglott.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din förälder avlidit och att du som särkullbarn avstått från att få din laglott till förmån för din förälders efterlevande make.

Kan jag ångra mig och få laglotten nu?

Eftersom du har godkänt testamentet och valt att avstå från din laglott är det det som gäller eftersom testamentet även vunnit laga kraft. Genom att godkänna ett testamente avsäger man sig rätten att klandra det.

Om du avstod från din laglott till förmån för efterlevande make har du dock rätt att få ut din laglott i efterarv när den efterlevande maken avlider (3 kap. 9 § ärvdabalken). Du har då rätt att få ut din laglotts motsvarande andel ur den efterlevande makens dödsbo, detta som ett efterarv från din avlidna förälder vars testamente du godkänt och därmed avstått från din laglott. Om detta är fallet kan du alltså få din laglott från din avlidna förälder när den efterlevande maken avlider.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Har du fler frågor kan du ställa en fråga till.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare