FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/11/2014

Kan man ångra sig efter att ha slutit ett avtal?

Hej! Jag har en annons ute på Blocket där jag säljer min soffa. igår kom en intressent hem och tittade på soffan och ville sen köpa soffan. Jag var inte hemma utan det var min sambo hon träffade. Hon ville dock komma på måndag och hämta soffan, dvs 4 senare, vilket sambon accepterade. Idag ringer köparen dock och säger att hon inte vill ha soffan. vad gäller , bindande avtal eller inte? Mvh Gina

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline!

Föreligger ett bindande avtal?

Frågan vi måste besvara är huruvida Du har givit ett anbud genom din blocketannons. Svaret på det är nej! Anledningen till detta är att din annons inte är riktad till någon specifik adressat, vilket är ett grundläggande krav för att ett anbud skall betraktas som bindande. Man talar i dessa fall om att annonser av detta slag är att ses som ett utbud, d.v.s. vem som helst kan lägga ett bud på sakerna och sedermera sluta ett avtal med dig som säljare. Intressenten har i ditt fall kommit och tittat på soffan och som jag tolkar det lämnat ett bud som din sambo sedermera accepterat. Detta styrks av att de även bestämde tid för hämtning av varan! Vidare utgår jag ifrån att din sambo hade någon form av fullmakt av dig för att ingå detta avtal. Avtalet blev bindande först i samband med att din sambo accepterade anbudet från köparen. Bevisbördan ligger på er att styrka att ett avtal har kommit till stånd.

Föreligger en ångerrätt för köparen?

Om Du som säljare och köparen reglerat/bestämt något avseende möjligheten till ånger av ett köp, så är det det som skall gälla. Inget i dina uppgifter tyder på att så har skett och därmed har vi att tillämpa köplagens regler. Huvudregeln där är att man ej får ångra ett köp efter att ett bindande avtal ingåtts. Föreligger fel på varan, och detta fel inte beror på köparen, får köparen enligt 31-40 §§ köplagen kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han/hon får även hålla inne betalningen enligt 42 § köplagen.

Svaret på din fråga är således att det föreligger ett bindande avtal och att detta avtal ej får frångås under förutsättning att ni ej bestämt att något annat skall gälla.

Om något är oklart är Du välkommen att höra av dig till mig. Jag nås bäst via email: Sabic92@me.com.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare