FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/11/2019

Kan man ångra ett muntligt bodelningsavtal?

Hejsan

Det är så att jag håller på och skilja mig har gått några veckor in på betänketiden. Vi har flyttat isär och gjort en väldigt orättvis muntlig bodelning ifrån min och mångas synvinkel. Kan jag begära att den görs om trots att han anser att den är klar? Om vi tar det stora som jag anser orättvist så är det så att bilen vi hade stod på min mamma. Men den skulle han ha. Lånet som också stod på mamma var det inget tal om. Så det sitter jag nu och betalar av på. Vi hade ganska nyligen köpt en ny tv som min mamma stod på avbetalningen. Den skulle han ha. Den betalar han iof 1500 på varje månad. Sen hade vi ett kredit som stod på min mamma vilken han inte betalar av eller så utan det betalar jag av nu. Även en avbetalning på H&M som endast jag sitter och betalar av på. Möbelväg fick jag med en våningsäng, en vanlig säng, 2 byråer, ett skrivbord och nästan min dotters hela rum. Resten som hela vardagsrummet som ganska ny soffa, nytt vardagsrumsbord, ganska ny matsalsgrupp alla tavlor, textiler osv, skrivbord, garderober, sängar skulle han ha kvar. Vilket resulterat i att jag behövt köpa nästan ett helt nytt bohag plus betala av på alla skulder. Skulder av saker han har kvar då han använde hunden för att jag skulle släppa bilen. Jag antar att den inte ens skulle vara kvar i bodelningen då den och skulden stod på min mamma från början.

Min fråga är kan jag göra nått överhuvudtaget eller ska jag få leva med skammen att jag gjort en värdelös bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i svensk rätt är bindande avtal kan ingås formlöst, det vill säga både muntligen eller skriftligt, men i vissa fall ställer lagen upp en formkrav som måste vara uppfyllt för att ett avtal ska anses bindande. Så är fallet rörande bodelningsavtal där det i 9 kap. 5 § äktenskapsbalken framgår att ett bodelningsavtal måste vara en skriftlig handling som är undertecknad av båda makarna. Er muntliga överenskommelse utgör alltså inte ett bindande bodelningsavtal.

Du får alltså försöka förhandla med din make om en ny bodelning som ni båda kan komma överens om och därefter upprätta en skriftlig handling som undertecknas av er båda. Därefter finns det väldigt begränsade möjligheter att ändra på avtalet, eftersom utgångspunkten är att avtal ska hållas, och det krävs därför någon ogiltighetsgrund, såsom hot eller svek, för att upphäva bodelningsavtalet eller att det är så pass oskäligt att det kan jämkas.

Kan ni inte själva kan komma överens om bodelningen kan ni ansöka om en bodelningsförrättare som fördelar giftorättsgodset mellan er (17 kap. 1 § äktenskapsbalken). För mer information om detta hänvisar jag till Sveriges Domstolars hemsida.

Jag hoppas att du har funnit mitt svar behjälpligt och lycka till!

Med vänlig hälsning

Henrik ÖsterströmRådgivare