Kan man ångra ett ingånget hyresavtal?

Hej!

Min vän skrev tyvärr på ett kontrakt gällande hyresavtal för en lokal för typ 4 dagar sedan.

Nu har han tänkt igenom det och har ångrat sig men motpartern vill absolut inte gå med på att han ångrar sig och de säger att han måste säga upp avtalet som har en 3månaders uppsägning.

Kan han inte på något sätt ångra sig?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudprincipen i svensk rätt är att avtal ska hållas, vilket innebär att man inte har någon rätt att ångra ingångna avtal. Vissa undantag finns när det gäller hyra, till exempel då lägenheten blir förstörd innan tillträdesdagen (12 kap. 10 § jordabalken). Det finns dock inget undantag för när man ångrar sig. Din vän måste därför tyvärr iaktta uppsägningstiden.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare