Kan man ändra ett testamente?

Kan man ändra på en skrivning i ett 15 år gammalt testamente, vill ta bort en skrivning som att han ej får överlåta, sälja eller belåna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i ärvdabalken(ÄB).

Det är möjligt att ändra ett testamente

Du kan ändra ett testamente på flera olika sätt.

-Du kan ändra det existerande testamentet.

-Du kan återkalla det gamla testamentet och upprätta ett nytt testamente som ser likadant ut förutom att du då tagit bort skrivningen.

-Du kan upprätta ett nytt testamente där du anger att ett visst testamentsförordnande i det första testamentet inte gäller och låta båda testamentena gälla samtidigt.

Finns formkrav

När du ändrar i ett testamenten så gäller samma följdkrav som vid upprättande av ett testamente(10:1 ÄB). Ändringen ska ske skriftligen och bli undertecknad av testator samt två vittnen.

Mitt råd

Mitt råd är att du återkallar det gamla testamentet och upprättar ett nytt eftersom det då blir mindre möjligheter till tolkningssvårigheter.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare