FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/08/2021

Kan man ändra ett befintligt umgängesavtal?

Hej! Det gäller ett 1 år och 4 månader bebis som inte har nån anknytning till pappan och är i en vårdnadstvist i dagsläget och inväntar huvudförhandlingen men lär dröja till dess. Det gjordes en överenskommelse om umgänget när barnet var 7 månader att det ska ske i samband med umgängesstöd en dag i veckan 1 timme. Men umgänget kom igång först när barnet blev 15 månader, tiden som barnet ska träffa pappan krockar nämligen med barnet sömn på eftermiddags. Det har inkommit klagomål från förskolan att dagen efter att barnet är trött, ett intyg finns inhämtad från BVC att låta barnet få sin eftermiddags sömn och justera om tiden för umgänget. Men pappan vägrar att gå med på de och har kännedom om att barnet är trött vid varje umgänge. Hur kan man gå tillvägar när socialnämnden och pappan vill inte se barnets bästa?

Lawline svarar

hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

jag uppfattar det som att du önskar att ändra det befintliga umgängesavtalet då det idag inte är utformat för barnets bästa.

För att besvara din fråga tänker jag redogör för under vilka förutsättningar du kan ändra ett umgängsavtal.

Din fråga regleras i föräldrabalk (FB).

Hur begär man ändring i umgängesavtal?

Huvudregeln är att du i samförstånd med fadern kommer överens om nya villkor för umgänget. En sådan överenskommelse ska sedan skickas in till socialnämnden för godkännande (6 kap. 15 a § FB).

Ni har möjlighet att vända er till familjerätten i er kommun som kan assistera i samarbetsavtal och lösningar för umgänget. Detta är inte en domstol men kan vara er behjälpliga ändå.

Om ni inte kommer överens måste du isåfall inleda en talan mot den andre föräldern, en sådan talan kan föras av både dig och socialnämnden. Det handlar helt enkelt om att inleda en rättegångsprocess som har till syfte att utreda hur umgänget med fadern ska regleras framöver. Resultatet av en sådan process är att ett nytt umgängesavtal meddelas genom dom.

Slutsats

Min bedömning utifrån det du tar upp i frågan är en lämplig början att kontakta familjerätten i din hemkommun. Om inte detta resulterar i någon förändring har du som alternativ att stämma den andre föräldern och inleda en process i domstol om umgänget.

Du har beställt tjänsten med telefonuppföljning och jag kommer således ringa dig på Måndag (08/23) klockan 10.30. Om inte denna tiden. fungerar får du gärna kontakta mig på andre.blomquist@lawline.se så bestämmer vi en ny tid.

Om du önskar komma i kontakt med en av våra erfarna jurister och få personlig rådgivning för just ditt ärende kan du boka en tid via denna länken här:

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare