FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/11/2017

Kan man ändra barnets efternamn mot den andra förälderns vilja vid ensam vårdnad?

Hej min brors fd ska gifta sig och säger att hon ska byta efternamn på deras son, hon har hela vårdnaden men han träffar honom varje vecka minst 3 dagar då han sover över. De har väldigt bra kontakt (han och barnen). Kan hon byta namn sådär bara utan att ta hänsyn till pappan? Finns det något han kan göra för att undvika detta?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att barnet har din brors efternamn.

Sedan den 1 juni 2017 gäller en ny namnlag kallad lag om personnamn. Denna lag ska förenkla byte av förnamn och efternamn.

Om barnet bär din brors efternamn måste mamman få din brors godkännande för att kunna ändra barnets efternamn. Detta gäller även om mamman har ensam vårdnad. Om hon inte skulle få ett godkännande från din bror kan hon vända sig till domstol om att ett namnbyte är förenligt med barnets bästa. En omständighet som skulle kunna tala för att så är fallet är att barnet vill ha samma efternamn som sin mamma (34 § lagen om personnamn). Om hon väcker talan i domstol får din bror argumentera för att det inte är förenligt med barnets bästa att byta barnets efternamn,

Sammanfattningsvis måste hon få din brors godkännande för att kunna ändra barnets efternamn annars får hon vända sig till domstolen för att kunna byta efternamnet.

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare