Kan man äga en bostadsrätt och hyra en hyresrätt samtidigt?

Hej

Jag och min sambo äger en bostadsrätt.

Hur går man tillväga om man vill separera och vill hyra en lägenhet då bostadsrätten står på bådas namn. Kan jag hyra och ha en bostadsrätt samtidigt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har förstått din fråga som att du vill flytta till en hyresrätt men ändå samäga bostadsrätten. Utgångspunkten är att det är möjligt att äga eller samäga en bostadsrätt även om ägaren inte bor i den och hyra en lägenhet samtidigt. Det finns ingenting i svensk rätt som förbjuder detta. Dock finns det en del begränsningar i Bostadsrättslagen (BrL) för hur en bostadsrätt får användas, vilka bör iakttas för att du ska undvika råka ut för trubbel med bostadsrättsstyrelsen eller övriga i bostadsrättsföreningen. Jag kommer härefter att lista upp ett par saker som kan vara bra för dig att känna till som bostadsrättshavaren och om du planerar att inte bo kvar i bostadsrätten.

- Bostadsrätten får inte användas för annat ändamål än det avsedda. Ändamålet framgår som regel av upplåtelseavtalet men kan även framgå av omständigheterna. Om ändamålet är exempelvis bostad får bostadsrätten inte användas som kontor (7 kap. 6 § första stycke BrL)

- Bostadsrättshavaren får inte inrymma utomstående personer i lägenheter om det kan medföra men för föreningen eller någon annan medlem i föreningen. Bostadsrättshavaren får ha inneboende men måste själv ha kontroll över lägenheten (7 kap. 8 § BrL) .

- Om ni vill upplåta hela lägenheten i andra hand krävs styrelsens samtycke (7 kap. 10 § BrL). Om styrelsen vägrar att ge sitt samtycke får ni ändå upplåta lägenheten i andra hand om hyresnämnden lämnar tillstånd till upplåtelsen. Tillstånd får ni om ni har skäl för upplåtelsen och föreningen har inte någon befogad anledning att vägra samtycke (7 kap. 11 § BrL). En sådan skäl för upplåtelse kan exempelvis vara att bostadsrättshavaren under en tid ska bo på annat håll eller att en närstående behöver lägenheten under en tid (se närmare prop. 2013/14:142 s. 21 f.).

Sammanfattning

Som nämnt innan så finns det inga direkta lagliga hinder för dig att både äga bostadsrätten och hyra en lägenhet. Dock bör du beakta de reglerna som gäller för dig som bostadsrättshavaren för att på så sätt inte hamna i konflikt med bostadsrättsstyrelsen.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare frågor

Vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare