FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/08/2020

Kan man äga aktier i ett aktiebolag utan att gå in med pengar?

Hej, jag och min vän har kommit på en affärside och har nu kommit i kontakt med två investerare. Tanken är att vi ska öppna ett aktiebolag men jag har funderingar övar hur fördelningen av aktier kan tänkas vara. Jag och inte heller min vän har speciellt mycket pengar att komma med men tanken är att vi två kommer jobba heltid med bolaget och hålla det i rullning medans investerarna stöttar oss ekonomiskt i uppstarten. Kan man äga aktier i ett aktiebolag utan att gå in med pengar, utan istället vara dem som kom på iden och har hand om hela verksamheten i bolaget? Hur skulle en sådan fördelning i sådana fall se ut? Vad är rimligt?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ganska nyligen har man sänkt beloppsgränsen på aktiekapital i ett aktiebolag från 50 000 kr till 25 000 kr, 11 kap. 5 § 1 st. Aktiebolagslagen (ABL). Det är alltså den lägsta insatsen man behöver gå in med för att kunna stifta bolaget.

Det är aldrig tokigt att ta med investerare om man har en idé man vill göra verklighet av. Dock kommer de alltid vilja ha sin del av kakan. I ert fall, med tanke på att ni själva inte går in med något kapital kan jag tänka mig att de kommer vilja äga en majoritetspost i bolaget då det enbart är dem som tar en ekonomisk risk genom sin eventuella investering.

Svaret på huruvida man kan äga aktier i ett bolag utan att gå in med kapital beror helt och hållet på. För att starta upp själva bolaget krävs som nämnts ovan ett startkapital om minimum 25 000 kr. Därav, för att stifta bolaget krävs det alltså en initial investering.

Låt oss dock säga att era investerare stiftar bolaget istället. Då kan de skänka aktier till dig och din partner som en gåva om ni kommer överens om det.

Det jag hade rekommenderat er att göra är att upprätta ett aktieägaravtal, dels för dig och din partners skull och dels för investerarnas skull, så att man vet vad som ska gälla från det att aktiebolaget bildats. Ett sådant avtal binder inte er i förhållande till bolaget, utan er som parter emellan.

Har du fler frågor eller är du intresserad av att få reda på mer kring aktieägaravtal rekommenderar jag er att kontakta oss.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Carl HansenRådgivare