FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/07/2018

Kan man adoptera sambons barn?

Hej. Har en fråga jag har ensam vårdnad över min son och min son har bara mig på sina papper då jag inte har någon aning vem som är min son pappa. Kan min sambo som jag har två gemensamma barn med adoptera min son? Så vi har gemensam vårdnad över han med ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Adoptions regleras i föräldrabalken

Vanligtvis brukar krävas att båda de biologiska föräldrarna samtycker till adoptionen. Du beskriver dock i din fråga att du har ensam vårdad om din son. För denna situation finns en undantagsregel. Eftersom din sons biologiska pappa inte har någon del i vårdnaden, kommer inte hans samtycke krävas för att en adoption ska vara möjlig (4 kap. 5a § föräldrabalken). Dock krävs att du och din sambo gifter er för att en adoption av din son ska vara möjlig. (4 kap. 7 § föräldrabalken).

Lämplighetsbedömning vid adoption

Vidare ska rätten bedöma om det kan ses som lämpligt att en adoption genomförs (4 kap. 6 § föräldrabalken).Tillstånd får ges endast om adoptionen är till fördel för barnet. Därtill krävs att det antingen finns "särskild anledning" till adoptionen med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet eller att sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det. Endast om barnet kan antas få goda levnadsvillkor beviljas adoptionen. Det prövas noga att den eller de adopterande kan ge barnet god uppfostran. Även barnets förhållande till de naturliga föräldrarna är av betydelse. Vid bedömningen av om det är lämpligt att adoptionen äger rum skall rätten ta hänsyn till barnets vilja.

Sammanfattningsvis

Om rätten anser att adoptionen är lämplig så kan en adoption ske och ni erhåller då gemensam vårdnad om din son. Som jag ovan nämnt krävs det dock att du och din sambo gifter er för att detta ska vara möjligt.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare