FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/08/2019

Kan målsäganden dra tillbaka polisanmälan av brott som faller under allmänt åtal?

hej min son råkade ut för en trafikolycka med min motorcykel . polisen kom till platsen inledde en undersökning , jag lämnade personuppgifter åkte sedan med ambulansen efter några dagar kom en kopia

på en anmälan med mig som målsägare gällande min son misstänkt för vårdslöshet i trafik . kan jag dra tillbaka den ? och eventuella konsekvenser av detta. jag har inte gjort någon anmälan själv .

mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att din son kört med din motorcykel och råkat ut för en trafikolycka. I samband med detta inledde polisen en undersökning. Du fick sedan veta att en anmälan upprättats där du är målsägande och din son misstänks för vårdslöshet i trafik. Du undrar nu om du kan dra tillbaka denna anmälan och vilka eventuella konsekvenser det leder till.

Rättslig genomgång

Din fråga handlar om processrätt och regler om det finns i bland annat rättegångsbalken (RB). I ditt fall har en polisanmälan upprättats. Ett brott kan komma till polisens kännedom antingen genom att brottsoffret själv anmäler brottet, eller om någon annan gör det. Polisen har även en skyldighet att upprätta anmälan på plats om det kan misstänkas att ett brott som faller under allmänt åtal har begåtts. Att ett brott faller under allmänt åtal innebär att polisen kan utreda dem och åklagaren kan väcka åtal även om målsäganden vill. Vårdslöshet i trafik, som återfinns i 1 § lagen om straff för vissa trafikbrott, är ett brott som faller under allmänt åtal. Detta innebär att du som målsägande inte kan dra tillbaka anmälan. Anledningen till detta är att polisen är skyldig att utreda de brott som faller under allmänt åtal.

Efter att en anmälan upprättats inleder polisen en förundersökning. Då är polisens uppgift att utreda vem som kan misstänkas för brottet samt om det finns tillräckligt med bevis för att väcka åtal. Därefter tas beslut om ifall åtal ska väckas eller inte. Om åtal väcks leder det till en rättegång i domstol.

Slutsats

Som nämnt ovan blir svaret på din fråga att du inte kan dra tillbaka den anmälan som gjorts av polisen mot din son.

Har du några frågor angående svaret är du välkommen att ställa dem på min mail; lovisa.lundgren@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare