kan makes egendom utmätas för den andre makens skulder?

Hej, det är så att det kan komma att bli utmätning hemma hos mig och min fru, för att jag har skulder, min fru är nu rädd att kronofogden kanske tar hennes vinylsamling i beslag, den är värd en del pengar och hon har samlat i många år, hon har ju inga kvitton direkt på detta då det är mycket som är köpt genom vänner och loppis, kommer man beslagta detta och anse att vi äger det ihop för att vi är gifta ? MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utmätning regleras i Utsökningsbalken (UB) . Enligt 4 kap. 17 § UB får lös egendom utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären eller om han enligt 4 kap. 18-19§ UB ska anses vara ägaren till en egendom.

Är ni gifta så finns det en presumtion enligt 4 kap. 19 § UB som säger att egendom som makar har i sin gemensamma besittning anses tillhöra gäldenären, om det inte görs sannolikt att de är samägare till egendom enligt lagen om samäganderätt, eller det inte heller framgår att egendomen tillhör den andre maken.

Din fru måste alltså visa att vinylsamlingen tillhör henne. Ett påstående om samäganderätt eller egenrätt räcker oftast inte för att bryta presumtionen, utan någon ytterligare omständighet som talar för samäganderätt eller ensam rätt måste föreligga, tex kvitto, faktura. Om det inte finns något kvitto eller liknande bevis kan det tyvärr bli svårt att bevisa att det endast är din fru som äger vinylsamlingen.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du behöver mer hjälp är du välkommen att boka tid med en av våra jurister här.

Lawline RådgivareRådgivare