Kan make göra fru arvlös genom testamente?

Hej! Vi är gifta med min man i 14 år. Vi har inga gemensamma barn, men vi har två barn var för sig från ett tidigare förhållande. Innan vi gifte oss, skrev vi ett papper att jag har inga rättigheter till ett hus han bodde i förut. för 7 år sedan köpte vi ett annat hus och bor där tillsammans. Huset kostade 2 mln, vi tog lån för 1,5 mln. Vi kom överens(inte skriftligt) att huset delar vi 50/50 även om han gjorde större insats. Om två år efter det sålde han sitt gamla hus och lade pengar på sitt konto. Nu fick jag veta att han skrev ett testamente. Det enda sak han säger är att alla pengar på hans konto kommer att delas mellan hans barn. Kan han skriva någonting i testamentet att jag förlorar det nya huset? Vad räknas med giftorättsgods i dessa fall? tack för svaret.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad räknas som giftorättsgods?

Giftorättsgods är era gemensamma tillgångar. Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kapitlet 1 § äktenskapsbalken). Huset ni har köpt tillsammans är en av era gemensamma tillgångar. Eftersom ni är gifta och huset inte har köpts och antecknats som enskild egendom spelar det ingen roll att din make har haft en större insats i huset. Du äger halva huset eftersom ni tillsammans äger alla era saker till 50% vardera.

Kommer hans barn ärva "alla pengar på hans konto"?

Det är förstås svårt att kunna svara på hur det testamente han har skrivit kan påverka eftersom varken du eller jag känner till dess exakta innehåll. Jag ska försöka svara så gott jag kan. Han säger att alla pengar på hans konto kommer delas mellan hans barn. Det är delvis korrekt eftersom det är barnen som i första hand ärver sin förälders kvarlåtenskap (2 kapitlet 1 § ärvdabalken). Kvarlåtenskap är hans enskilda egendom och hälften av erat giftorättsgods. Pengarna barnen kommer ärva blir alla pengar han fick från försäljningen av huset eftersom huset var enskild egendom och därför bli pengarna från försäljningen enskild egendom (7 kapitlet 2 § punkt 6 äktenskapsbalken). Har han mer pengar på sina konton är det giftorättsgods och barnen kommer ärva hälften av dessa pengar. Jag misstänker att det är dessa pengar han syftar till när han säger att "alla pengar på hans konto kommer delas mellan barnen". Eftersom hans barn är särkullbarn (dvs inte din och din makes gemensamma barn) så har de rätt att ta ut sin del av arvet direkt när deras far dör (3 kapitlet 1 § ärvdabalken).

Vad kommer du ärva och vad händer med huset?

Det du bör vara medveten om är att vid din makes död kommer hälften av hans kvarlåtenskap (dvs era gemensamma tillgångar), ärvas av dig (3 kapitlet 1 § ärvdabalken). Exempelvis innebär detta att man först tar bort den egendomen som är enskild och sen tar man giftorättsgodset och delar upp det lika. Den ena halva tillfaller dig och den andra halvan tillfaller hans särkullbarn. Eftersom huset ni har köpt inte är enskild egendom kommer hans barn inte få huset. MEN eftersom ni äger 50% av huset vardera har barnen rätt till det ekonomiska värdet på dessa 50%. Därför kan det vara så att du kommer behöva köpa ut dem. Om han har lagt till huset i testamentet är det hans del av huset han kan testamentera bort. Han har bara rätt att testamentera bort sin kvarlåtenskap; dvs hans enskilda egendom och hälften av giftorättsgodset (9 kapitlet 1 § ärvdabalken). Eftersom huset är giftorättsgods och ni äger 50% vardera kan han endast testamentera bort sin egen del. Om barnen kräver sin ekonomiska andel från huset och du inte kan köpa ut dem kan du bli tvingad till att sälja huset eftersom dem i lagens mening betraktas som delägare av huset (6 § samäganderättslagen).

Sammanfattning:

Jag vill bara påminna igen att mitt svar utgår från generella lagregler och jag vet inte hur testamentets innehåll kan förändra svaret. Oavsett testamentet säger lagen att du inte kommer bli av med din del av huset när din make dör eftersom det inte är enskild egendom (men du kanske måste köpa ut barnen). Hans särkullbarn kommer att ärva hans kvarlåtenskap; dvs den egendom som är enskild och hälften av erat giftorättsgods.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare