FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/03/2022

Kan kvarlevande make välja att inte bodela?

Jag och min make har två särkullbarn var. Vi har inga gemensamma barn. Om jag dör först har då min make rätt att behålla sitt giftorättsgods?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Den lag som främst reglerar förhållandena rörande din fråga är Äktenskapsbalken.

Vad händer med äktenskapet när en make dör?

Enligt 1 kapitlet 5 § i Äktenskapsbalken så upplöses äktenskapet genom att ena maken dör.

När ett äktenskap upplöses ska, enligt 9 kapitlet 1 §, en bodelning göras.

Kan kvarlevande make välja att inte bodela?

Enligt 12 kapitlet 2 § kan den efterlevande maken begära att gifterättgodset inte ska delas, eller att endast en del av gifterättgodset ska delas.

Om du dör före din make får han alltså själv bestämma om han vill behålla sitt giftorättsgods eller inte.

Vad kan jag göra för att påverka detta?

Det absolut bästa vore kanske att prata med din make och komma överens om hur ni vill göra.

Det finns en möjlighet, enligt 9 kapitlet 1 § andra stycket, att bodela utan skilsmässa eller dödsfall om ni skulle föredra detta. Det kräver dock att ni båda är överens om detta.

Ni kan både anmäla en bodelning och registrera bodelningshandlingen hos Skatteverket, detta sker dock mot en ansökningsavgift. Ni kan läsa om hur ni anmäler och registrerar dessa här.

Jag hoppas att du fick svar på din fundering.

Med vänliga hälsningar,

Lin ToftRådgivare