Kan kronofogden verkställa utmätning av bil trots att tingsrättens dom inte vunnit laga kraft och överklagan är insänd med begäran om inhibition?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör utmätning, varför bestämmelser i Utsökningsbalken 1981:774 (UB) blir tillämpliga.

För att Kronofogdemyndigheten ska kunna verkställa en sådan utmätning, krävs att de kan uppvisa en så kallad exekutionstitel. En exekutionstitel erhålls vanligtvis genom domstols dom.

Huvudregeln är att domen behövt vinna laga kraft innan exekutionstitel anses föreligga och således rätten till utmätning. Till detta finns dock vissa undantag. En dom som inte vunnit laga kraft får nämligen verkställas med vissa villkor.

I din fråga framkommer att det är en bil (lös egendom) som ska utmätas. En dom om utmätning av sådan egendom får verkställas genast om säkerhet ställs för återbäring av egendomen (3 kap 8 § UB). Kronofogden har således rätt att utmäta bilen innan domen vunnit laga kraft, dock med villkor att de överlämnar någon slags säkerhet om att bilen kan återbäras om ex. begäran om inhibition skulle bifallas.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare