Kan Kronofogden utmäta egendom som tillhör annan?

Hej Min son riskerar förmodligen utmätning i hemmet, inom snar framtid. I hans hem finns 2 tv-apparater, varav den ena är min. Hur kan vi förhindra utmätning av min TV, om den står där när KFM kommer ? Skriva någon form av avtal eller liknande ? ”Undrande far”

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid utmätning råder det en presumtion som innebär att du är ägare till egendom som är i din besittning. Detta innebär att all lös egendom som du har i din besittning kan bli föremål för utmätning (4 kap. 17 § UB). Eftersom TVn var i din sons besittning, kommer den att utmätas.

Du kommer däremot få en möjlighet att få tillbaka TVn efter att den har utmätts. Detta kan du göra genom att påstå bättre rätt till egendomen hos Kronofogden. Därefter kommer Kronofogden förelägga dig att väcka talan inom en månad från det att föreläggandet delges (4 kap. 20 § UB).

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare