Kan kronofogden utmäta egendom från bostad där jag endast är inneboende?

Kommer kronofogden hem till mig om Jag är inneboende hos föräldrarna? För utmätning osv? Hyres kontrakten står inte på mig den står på min pappa men jag är folkbokförd på adressen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Utsökningsbalken (UB), specifikt kapitel 4 om utmätning. Enligt 4 kap. 17 § UB får lös egendom utmätas, om det framgår att egendomen tillhör gäldenären, d.v.s. dig, eller om gäldenären enligt 18 eller 19 § ska anses vara ägare. Enligt 4 kap. 18 § UB anses du vara ägare till lös egendom som du har i din besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan. Om du har lös egendom i gemensam besittning med någon, får egendomen och andel däri utmätas endast om det framgår att egendomen eller andelen tillhör dig, se 4 kap. 19 § andra stycket UB. Vidare nämner Kronofogden i sin handbok om utmätning att om du är inneboende ska den som hyr lägenheten, d.v.s. din pappa, regelmässigt underrättas och Kronofogden bör försöka få honom att medverka. Det är dessutom upp till Kronofogden att kunna visa att egendomen tillhör dig. Sammanfattningsvis innebär detta att Kronofogden kan komma hem till dig hos dina föräldrar för en eventuell utmätning, men de får endast utmäta egendom som de kan bevisa tillhör dig.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare