kan Kronofogden utmäta barns pengar

Hej

min dotter är 18 år och får sitt studiebidrag själv in på sitt eget konto.

jag har löneutmätning får kronofogden räkna med studiebidraget sim inkomst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig dig till Lawline!

Din fråga rör vilka tillgångar som kronofogdemyndigheten (KFM) får ta i anspråk för att betala en skuld. Detta regleras i utsökningsbalken (UB).

Vad säger lagen - Pengar på ett konto är lös egendom. Lös egendom får bara utmätas av KFM om det framgår att egendomen tillhör gäldenären. Detta följer av 4 kap 17 § UB. Bankkonton som ägs av gäldenären själv förutsätts vara utmätningsbara eftersom de finns i gäldenärens besittning (4 kap 18 § UB).

Barnets förmyndare är samma personer som vårdnadshavarna om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna (10 kap 2 § FB). Att barnet har en förmyndare innebär inte att barnets pengar kan utmätas för förmyndarens skulder. Pengarna tillhör nämligen fortfarande barnet.

Detta innebär för dig - Detta innebär att så länge pengarna kommer in på din dotters konto, som står i hennes namn, så kan de inte ta studiebidraget i utmätning.

Hoppas att de var svar på din fråga! Mvh

Oscar RudénRådgivare