Kan Kronofogden utmäta arv?

Om en son ärver sin far och sonen är enda barnet, och om sonen har större skulder än arvets värde registrerade hos Kronofogden, kan då Kronofogden ta arvet i utmätning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 4 kap. Utsökningsbalken har Kronofogden rätt att utmäta egendom, vilket inkluderar arv. Om det dock i testamente är föreskrivet att arvet inte får överlåtas får det inte heller utmätas enligt 5 kap 5§ Utsökningsbalken.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare