Kan kronofogden häva testamente eller gåvobrev?

Hej har ärvt ett hus samt allt lösare.genom gåvobrev o testamente.När denna person dig fanns det en skuld hos skatte verket på 110000kr .min fråga är kan kronofogden häva testamente o gåvobrev för att få sina pengar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB), i 21 kap ÄB finns bestämmelser om den avlidnes skulder.

Enligt svensk rätt ärver man inte andras skulder. När någon dör bildas ett dödsbo där såväl tillgångar som skulder räknas upp. Det är tillgångarna i dödsboet som betalar skulderna. Innan utdelning sker till arvtagarna betalas skulderna från dödsboet, och arvtagarna får det som blir över. Du blir inte personligt ansvarig för att betala skulderna. Om skulderna överstiger tillgångarna blir det märkbart för arvtagarna eftersom det inte finns några tillgångar kvar att fördela.

Det framgår inte direkt av din fråga om du redan har fått arvet eller inte. Om du redan har fått arvet är det troligt att dödsboet redan har betalt för skulderna. I sådana fall behöver du inte oroa dig. I vissa fall kan en skuld "glömmas bort" eller missas, då kan arvskiftet återgå för att betala skulden. Kronofogden häver därmed inte testamente eller gåvobrev.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Cecilia LindeborgRådgivare