Kan krav riktas om man inte är part i kontraktet men sitt kontonummer finns där

Hej!

Min före detta hyrde under ett års tid ut sin möblerade etta till en av mina studiekamrater och vill nu inte betala tillbaka depositionen om cirka 5000 kronor. Till saken hör att deposition samt månatlig hyra enligt kontrakt skulle betalas in till mitt konto, men jag har inte skrivit under kontraktet utan det gjorde min föredetta samt min studiekamrat. Min föredetta har under hösten krävt att få depositionen överförd till sitt konto, vilket jag gått med på då jag inte sett att detta skulle kunna hända. Om hyresgästen nu polisanmäler att han inte får tillbaka depositionen (finns inga skador i lägenheten eller annan grund till att min före detta skulle behålla denna), kan jag bli betalningsskyldig eftersom pengarna enligt kontrakt ska finnas på mitt konto?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsatt att du inte haft någon vetskap och det är ett kontrakt mellan din före detta och hyresgästen och du inte är inblandad på så sätt annat än att pengar har förts över på ett konto tillhörande dig är det enligt min bedömning någonting som inte berör dig.

Min gissning är att det i första hand kommer vara kronofogdemyndigheten som kommer driva processen mot din före detta. Ifall de misstänker brott så skulle möjligtvis polisen i ett senare led komma in då det möjligtvis kan gälla förskingring enligt 10 kap. 1§ eller 2§ Brottsbalken Se lagen här.

Det är din före detta som är avtalspart och du har inte med saken att göra. Det är han som får en fordran riktad mot sig.

I slutändan kan utsagan ändras beroende på omständigheter. För att vara helt säker tipsar jag om att kontakta en jurist där du förklarar alla omständigheter.

Hoppas svaret hjälpte dig!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare