Kan köpet av bostadsrätten hamna under sambolagen?

Hej,

Jag och min sambo har nyligen separerat då hon ville fundera (men inte konkret kunde säga hur mycket tid hon behövde) över vårt förhållande och jag har därför flyttat ut.

Att åter flytta in i hennes nuvarande hyresrätt ser ingen av oss som ett alternativ och jag har därför valt att köpa en bostadsrätt med inflyttning efter semestern för att få ordning på mitt liv.

Nu undrar jag vad som händer ifall jag och min sambo hittar tillbaka till varandra.

Kan köpet av bostadsrätten hamna under sambolagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om bostadsrätten du köpt kommer att anses vara samboegendom eller inte. Eftersom din fråga handlar om samboskap kommer jag att använda mig av sambolagen (samboL) för att svara på din fråga.

För att bostadsrätten ska anses vara samboegendom så krävs det att du köpt den för att ni ska bo där tillsammans (samboL 3 §). I ditt fall tycker jag att det framgår tydligt att du har köpt bostadsrätten för att du ska kunna ha någonstans att bo själv. Av den anledningen tror jag att bostadsrätten inte kommer att hamna under sambolagen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga men om inte får du gärna återkomma.

Vänligen,

Mimmi JohanssonRådgivare